Mocne kości


Zdrowe zęby

Dlaczego wapń jest ważny dla zdrowia ? Jak skutecznie uzupełnić dietę w wapń ?

Wapń to budulec kości i zębów. Bierze udział m.in. w procesie krzepnięcia krwi oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni. Dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości wapnia pomaga poza tym utrzymać prawidłową masę kostną. Problem w tym, że wapń jest codziennie wydalany z organizmu. Dobowe zapotrzebowanie na ten składnik w zależności od wieku wynosi ok. 1000 mg. Jednak jak podają eksperci Instytutu Żywności i Żywienia1 , statystycznie Polacy spożywają niespełna połowę tej wartości, a suplementacja diety specjalnymi preparatami bogatymi w wapń jest nadal mało popularna. Eksperci alarmują, że szanse na odpowiednie pobranie wapnia daje tylko zrównoważona i zróżnicowana dieta. Jednak zachowanie odpowiedniego reżimu dietetycznego w dzisiejszych czasach bywa trudne.
Kiedy organizm chce, ale nie może
Na poziom wapnia we krwi, oprócz odpowiedniej jego dawki w diecie, wpływa również sposób jego przyswajania. Tym bardziej, że ilość spożytego składnika, a jego przyswajalność to dwie różne kwestie. Dla przykładu - wystarczy wypić zaledwie 300 ml coli, by na dobę zablokować jego wchłanianie 2. Do tego trzeba dodać kawę, stres, antybiotyki, alkohol, błonnik, nadmiar tłuszczu lub białka w diecie, szczawiany… i tworzy się lista najpopularniejszych czynników utrudniających przyswajanie wapnia.
Niesprzyjająca jest również skala niskiego spożycia w Polsce witaminy D i magnezu. Obie substancje wpływają na prawidłowe funkcjonowanie kości, a dodatkowo witamina D wspomaga wchłanianie i wykorzystanie wapnia w procesie budowy kości i zębów. Dlatego w diecie muszą się również znaleźć ww. składniki, aby organizm miał szansę pokryć dziennie zapotrzebowanie na wapń.
Jak uzupełniać dietę w wapń?
Żeby zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na wapń – przy założeniu, że nie jest blokowane przez żaden z czynników, a poziomy witaminy D i magnezu w organizmie są prawidłowe – należałoby, np. pić dziennie kilka szklanek mleka lub jogurtu. Można również próbować ograniczyć ilość soli czy zmniejszyć ilość wypijanej kawy.
Dlatego zaleca się uzupełniać dietę w wapń preparatami w postaci w postaci tabletek, albo kapsułek.
Obecnie na rynku dostępne są produkty:
  • I generacji, czyli zawierające wapń. Doprecyzowując – węglan wapnia, który w reakcji z kwasem solnym w żołądku przybiera postać chlorku wapnia. Udowodniono jednak, że ten składnik ma działanie zakwaszające organizm, a to może utrudnić właściwą mineralizację. Eksperci przypominają tym samym, że preparaty zawierające węglan wapnia powinno się przyjmować wyłącznie podczas posiłku lub bezpośrednio po nim. To dlatego, że kwas solny niezbędny do prawidłowej reakcji z wapniem, wytwarzany jest w żołądku wyłącznie podczas trawienia. Warto również pamiętać o tym, że jednorazowo organizm jest w stanie przyswoić maksymalnie 600 mg wapnia.
  • II generacji, czyli z zawartością węglanu wapnia i witaminy D, np. VITRUM Calcium 1250. Obecność witaminy D uzupełnia zapotrzebowanie organizmu na jedną z najważniejszych substancji niezbędnych do transportu wapnia przez ściankę jelit do krwiobiegu;
  • III generacji, to połączenie węglanu wapnia oraz witaminy D i magnezu, jak VITRUM Osteo. To według aktualnych badań3 doskonały kompleks: dzięki witaminie D wapń jest lepiej wchłaniany. Z kolei magnez jako ważny budulec kości, wspiera przy okazji działanie mięśni. Dołączenie do preparatu magnezu oraz witaminy D było korzystne, ponieważ jak wykazały badania, substancje te wzmacniają pozytywny efekt na układ kostny, który chcemy osiągnąć w wyniku suplementacji wapnia.


1 Oficjalna strona internetowa Unipharm, www.unipharm.pl/Wapn-w-codziennej-diecie (dostęp 14.09.2016)
2 Strona internetowa www.dietydlazdrowia.cba.pl/index.php/diety/38-najwazniejsze-substancje-aktywne-wplywajace-na-strukture-kosci-zrodla-wapnia-i-magnezu-w-diecie (dostęp 14.09.2016)
3 Prof. dr hab. n. farm. Jacek Łukaszkiewicz, "Preparaty witaminowe stosowane w osteoporozie: czy wszystkie są takie same, który wybrać” (reprint: „Świat Medycyny i Farmacji” nr 6, rok 2015)

Wapń i witamina D3 są potrzebne do utrzymania
zdrowych i mocnych kości oraz zębów.

Suplement diety VITRUM® Calcium 1250 jest źródłem naturalnego wapnia pochodzącego z muszli ostryg i odpowiedniej dawki witaminy D3.
Wapń i witamina D3 są potrzebne do utrzymania zdrowych i mocnych kości oraz zębów.

Kobiety są szczególnie narażone na niedobry wapnia:

  • Częste odchudzanie i nieracjonalny sposób odżywiania
  • Diety eliminacyjne przy nietolerancji laktozy, diety eliminacyjne przy karmieniu piersią
  • Menopauza
  • Ciąża
  • Palenie papierosów
Specjalnie dla kobiet
VITRUM® Calcium 1250 jest dostępny w opakowaniach 30, 60 i 120 tabletek.

Mocne kości

Vitrum Calcium Mocne Kości

Nieprawidłowa dieta oraz niska aktywność fizyczna przyczyniają się do osłabienia tkanki kostnej. Mocne kości potrzebują tymczasem odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D, a także zdrowej dawki ruchu.

Wapń jest podstawowym budulcem kości i zębów - niezbędnym składnikiem mineralnym organizmu - 99% wapnia obecnego w organizmie gromadzi się właśnie w kościach i zębach. Ponadto wapń odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni i mechanizm krzepnięcia krwi . Reguluje też aktywność wielu enzymów trawiennych i pełni funkcję przekaźnika bodźców nerwowych.
Prawidłowa mineralizacja kości zależy od zapewnienia odpowiedniej ilości wapnia, ale nie tylko. Organizm potrzebuje jednocześnie odpowiedniej porcji  witaminy D – która reguluje stężenie wapnia we krwi, warunkuje jego transport, zwiększa wchłanianie jonów wapniowych w jelitach i ułatwia mineralizację kości.

Uzupełniaj niedobory w diecie. Większość Polaków nie dostarcza wraz z pożywieniem wystarczającej ilości wapnia oraz witaminy D. Tymczasem organizm potrzebuje odpowiedniej porcji wapnia i witaminy D praktycznie w każdym wieku. Do ok. 30. roku życia, szczególnie w dzieciństwie oraz w okresie dojrzewania, szkielet intensywnie rozwija się i wzmacnia. Utrzymujące się niedostatki tych składników w diecie mogą więc mieć negatywny wpływ na rozwój masy kostnej. Koło 40. roku życia następuje z kolei naturalny, stopniowy proces demineralizacji kości. Masa kostna stopniowo zmniejsza się. W tym wieku dla mocnych kości ważne jest uzupełnianie poziomów wapnia i witaminy D w codziennej diecie oraz aktywny i zdrowy styl życia, które spowolnią naturalne procesy demineralizacji kości.

Odpowiednia porcja. Wiesz już, że siła kości zależy w dużej mierze od zgromadzonych zapasów wapnia w organizmie. Zapamiętaj też, że według zaleceń, dorosły organizm potrzebuje od 800-1000 mg wapnia dziennie . Kości zawierające dużą ilość wapnia są mocne. Z kolei odpowiednia zawartość wapnia i witaminy D w diecie (tj.1200 mg wapnia i 20 mikrogramów witaminy D) zmniejsza utratę mineralnej masy kości, co może sprzyjać zmniejszeniu ryzyka złamań kości. Dotyczy to kobiet po 50 roku życia. Dlatego tak ważne jest codzienne dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości tych składników.  

Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą spożywać mleka i jego przetworów, mogą uzupełnić niedobór wapnia w diecie stosując suplementację. Poza tym dobrze wiedzieć, że na masę kości niekorzystnie wpływa palenie papierosów, a także nadmierne spożywanie alkoholu i kawy, napojów typu cola czy duże ilości soli w diecie.

Oprócz wiedzy na temat zdrowej diety ważny jest również odpowiedni tryb życia. Nie bez znaczenia jest czas spędzany na świeżym powietrzu. Choć witamina D produkowana jest w organizmie pod wpływem promieni słonecznych, w naszym klimacie jej synteza skórna jest niewystarczająca. Również latem stosowanie filtrów ochronnych ogranicza możliwość naturalnej syntezy witaminy D. Dlatego większość dorosłych, ok. 90% ma niedobór witaminy D. Dlatego niezbędne jest stosowanie preparatów witaminy D.

Zdrowe zęby

Zdrowe zęby i piękny uśmiech dodają uroku bez względu na wiek. Dbając o zęby, warto pamiętać, że ich podstawowym materiałem budulcowym jest wapń.

Rolę wapnia w organizmie trudno przecenić. Ma między innymi wpływ na krzepliwość krwi, prawidłowe funkcjonowanie mięśni. W organizmie dorosłego człowieka znajduje się około kilograma wapnia, z czego 99% magazynują kości i zęby. Reszta występuje w płynach wewnątrzkomórkowych, a także jest składnikiem płynów zewnątrzkomórkowych. Jednak jeśli maleje ilość wapnia dostarczanego z pożywieniem lub zaburzone jest jego wchłanianie w przewodzie pokarmowym, organizm zaczyna uwalniać wapń z kości albo zębów. Dlatego trzeba stale dbać o utrzymanie odpowiedniego stężenia wapnia w organizmie.

Wapń i witamina D - idealna para
Zalecaną porcją wapnia dla dorosłych jest 800-1000 mg na dzień, przy czym zapotrzebowanie na ten pierwiastek zwiększa się w okresie intensywnego wzrostu dzieci i młodzieży, w okresie ciąży i karmienia piersią, a także u kobiet w okresie menopauzy . Z badań przeprowadzonych przez Zakład Stomatologii Dziecięcej Instytutu Stomatologii Akademii Medycznej w Warszawie wynika, że zmiany w uzębieniu mlecznym u dzieci występują rzadko (zaledwie u 1% badanych). Co świadczy o tym, że w większości przypadków organizm matki zapewnia dziecku optymalne warunki do rozwoju i mineralizacji tkanek zębów. Jednak już u 65% badanych 15-16-latków wykazano zmiany w szkliwie zębów, których przyczyny można łączyć z zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforanowej. Co to oznacza? Poziom wapnia w organizmie zależy m.in. od jego wchłaniania z przewodu pokarmowego. A do prawidłowego wchłaniania wapnia organizm potrzebuje odpowiedniego poziomu witaminy D. Jej niedostateczna podaż zaburza wchłanianie wapnia,. Badania wskazują na znaczne niedobory wapnia i witaminy D w codziennej diecie Polaków. Przeciętny Polak spożywa zaledwie 400-500 mg wapnia na dobę. To stanowczo za mało!

Rady na piękne zęby.
  • Dbaj o higienę jamy ustnej - regularne, przynajmniej dwa razy dziennie szczotkowanie zębów pastą z fluorem, używanie nici dentystycznych oraz płukanek.
  • Dbaj o odpowiednią dietę, bogatą w wapń, witaminę D oraz fosfor i inne witaminy i składniki mineralne.
  • Pamiętaj, że na przyswajalność wapnia pozytywnie wpływa obecność witaminy D3.
  • Zrezygnuj z papierosów, ogranicz picie mocnej kawy i herbaty.
  • Pamiętaj o wizytach kontrolnych u dentysty co najmniej dwa razy do roku.
  • Korzystaj z zabiegów usuwania kamienia nazębnego, piaskowania, lakierowania zębów.
  • W okresie ciąży dbaj o higienę jamy ustnej i odpowiednią dietę bogatą w nabiał - źródło wapnia.
  • Ogranicz lub wyeliminuj z diety cukry proste - zakwaszają organizm, zmieniają pH w ustach i powodują odwapnienie szkliwa.
  • Wpajaj prawidłowe nawyki higieniczne i żywieniowe dzieciom.
  • W razie potrzeby skorzystaj z suplementacji diety preparatami wapniowo-witaminowymi.

Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą spożywać mleka i jego przetworów, mogą uzupełnić niedobór wapnia w diecie stosując suplementację. Poza tym dobrze wiedzieć, że na masę kości niekorzystnie wpływa palenie papierosów, a także nadmierne spożywanie alkoholu i kawy, napojów typu cola czy duże ilości soli w diecie.

Oprócz wiedzy na temat zdrowej diety ważny jest również odpowiedni tryb życia. Nie bez znaczenia jest czas spędzany na świeżym powietrzu. Choć witamina D produkowana jest w organizmie pod wpływem promieni słonecznych, w naszym klimacie jej synteza skórna jest niewystarczająca. Również latem stosowanie filtrów ochronnych ogranicza możliwość naturalnej syntezy witaminy D. Dlatego większość dorosłych, ok. 90% ma niedobór witaminy D. Dlatego niezbędne jest stosowanie preparatów witaminy D.

VITRUM® Calcium zawiera wapń pochodzący z muszli ostryg i witaminę D

Suplement diety VITRUM® Calcium 1250 zawiera oryginalny wapń z muszli ostryg. Jest to surowiec całkowicie naturalny, który już wykazał swoją wysoką biodostępność – został przyswojony przez żywy organizm ostryg i wbudowany w strukturę muszli. Stosując wapń pochodzenia naturalnego mamy pewność, że jest to forma wapnia doskonale przyswajalna dla organizmu.
Muszle ostryg, z których pozyskany jest wapń zawarty w VITRUM® Calcium 1250 wydobywa się z obszarów dna morskiego z pokładów liczących kilka tysięcy lat, kiedy wody oceanów były krystalicznie czyste. Mimo tego wieku, struktura muszli jest doskonale zachowana, co świadczy o doskonałej mineralizacji struktury muszli i wysokiej jakości zawartego w nich wapnia.
Ale to nie wszystko, po wydobyciu muszle ostryg są 2 razy płukane a następnie poddane zaawansowanej technologicznie obróbce w celu uzyskania surowca o jak najwyższej czystości i jakości. Po zmieleniu granulat poddawany jest licznym testom i kontrolom tak, aby każda partia spełniała rygorystyczne normy jakościowe.
Jeśli przełamiesz tabletkę VITRUM® Calcium 1250 zauważysz, że jest ona właśnie szara w środku, ponieważ taki kolor mają muszle ostryg.
Witamina D - pomaga we wchłanianiu wapnia i utrzymaniu jego prawidłowego poziomu we krwi oraz w funkcjonowaniu układu odpornościowego. W klimacie europejskim wytwarzanie w skórze witaminy D3 jest ograniczone, szczególnie w okresie jesienno – zimowym. Bez możliwości przebywania na słońcu lub dodatkowej suplementacji diety preparatami zawierającymi witaminę D3 nie uzyskuje się rekomendowanych dawek witaminy D3 z dietą.

Jak stosować

Zalecane spożycie

  • Zaleca się stosowanie wapnia z witaminą D3 dla utrzymania prawidłowego stanu kości u osób dorosłych. Produkt polecany jest zwłaszcza kobietom po 30 r.ż.
  • Zaleca się stosowanie wapnia z witaminą D3 dla właściwego wzrostu i rozwoju kości u dzieci i młodzieży. Preparat może być stosowany od 12 r.ż.
  • Jedna tabletka dziennie, w trakcie lub bezpośrednio po posiłku

Składniki czynne: 1 tabletka

  • Wapń (w postaci węglanu wapnia 1250mg) - 500mg (62.5%)*
  • Witamina D3 - 5µg (100%)*
*% realizacji zalecanego dziennego spożycia

Dostępne opakowania: 30, 60 i 120 tabletek.

Zamów

Preparaty Vitrum® Calcium możesz zamówić tutaj (kliknij w logo apteki):

Reklama

Kontakt

UNIPHARM Sp. z o.o.
Ul. Puławska 428
02-884 Warszawa
Tel. +48 22 855 00 66
Fax: +48 22 643 81 60
E-mail: info@unipharm.pl
www.unipharm.pl