Wpływ wapnia na prawidłowe przekaźnictwo nerwowe

Wapń to jeden z makroelementów niezbędnych do prawidłowego rozwoju organizmu. Chociaż jego najbardziej znaną funkcją jest współtworzenie tkanki kostnej, to ma on znacznie większy zakres działania. Między innymi pomaga w utrzymaniu prawidłowego przekaźnictwa nerwowego.

Wapń uczestniczy w przebiegu podstawowych funkcji komórek nerwowych, takich jak pobudliwość, przewodnictwo nerwowe, przekaźnictwo synaptyczne itd.

Funkcje wapnia w procesie przekaźnictwa nerwowego

Przekaźnictwem nerwowym nazywamy proces przekazywania impulsów z jednej jednostki układu nerwowego do drugiej. Impulsy te stanowią istotne źródło informacji, które, przechodząc z komórki do komórki, trafiają do mózgu, gdzie mogą zostać przetworzone. W ten sposób mózg może reagować na otoczenie i odbierane bodźce, np. sygnały rejestrowane przez gałkę oczną. Do przebiegu tego procesu niezbędne są neuroprzekaźniki, których działanie zależy m.in. od odpowiedniego stężenia wapnia.

Aktywność neuroprzekaźników i sprawne przesyłanie impulsów nerwowych są istotne dla prawidłowego funkcjonowania mięśni. W tym przypadku również swój udział ma wapń. Dzięki skurczom mięśni możemy się poruszać, wykonując świadome ruchy, ale oprócz tego nasze ciało podlega wielu zachowaniom odruchowym, takim jak ruchy perystaltyczne przesuwające pokarm w układzie pokarmowym, czy proces pompowania krwi.

Wapń a neuroprzekaźnictwo

Wapń, a dokładniej kationy wapnia, umożliwiają przekazywanie sygnałów między komórkami nerwowymi. Jony wapnia wpływają na pobudzanie komórek nerwowych. W procesie tym uczestniczy szereg białek, których zadaniem jest regulowanie neurotransmisyjnego działania jonów wapniowych.

Jak zapewnić organizmowi odpowiednią ilość wapnia?

Podstawowym źródłem wapnia jest dieta. Produkty bogate w wapń są często obecne w naszej codziennej diecie. Zaliczamy do nich przede wszystkim mleko i jego przetwory (np. jogurty i sery), ryby i konserwy rybne, czy wysoko zmineralizowaną wodę. Jednocześnie warto pamiętać, że niektóre składniki zawarte w żywności mogą ograniczyć przyswajalność wapnia. Takie właściwości wykazują m.in. szczawiany, znajdujące się np. w szpinaku, czy fosforany. Wchłanialność wapnia może być ograniczona również przez dietę bogatotłuszczową. Niemniej zdrowy człowiek jest w stanie dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę wapnia stosując zbilansowaną, urozmaiconą dietę. Swój codzienny jadłospis można również wzbogacić suplementami diety.