Zagrożenia związane ze stosowaniem diet eliminacyjnych

Zbilansowana dieta powinna zaspokajać wszystkie potrzeby odżywcze organizmu oraz dostarczać odpowiednią ilość kalorii, białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i minerałów. Czasami jednak zdarza się, że organizm czegoś nie toleruje, mówimy wtedy o nadwrażliwości, nietolerancji lub uczuleniu na jakiś składnik. Dieta eliminacyjna pozwala ustalić, co konkretnie wywołuje negatywną reakcję.

U kogo wprowadza się dietę eliminacyjną?

Ten sposób może być stosowany u osób cierpiących na nietolerancje i uczulenia pokarmowe np. na laktozę czy gluten, ale też w celach diagnostycznych, by sprawdzić, który składnik diety powoduje nieprawidłową odpowiedź ze strony układu immunologicznego.

Dieta taka polega na wykluczaniu poszczególnych składników i obserwacji objawów. Odstawianie produktów zawsze powinno odbywać się pojedynczo, aby mieć pewność, co konkretnie powoduje problemy. Podstawą terapii jest kontrola objawów i unikanie kontaktu z alergenem.

Dieta eliminacyjna może być prowadzona już u dzieci, ale tylko pod ścisłą kontrolą rodziców i lekarza. U najmłodszych najczęstszymi przyczynami alergii są: białka mleka krowiego, białko jaja kurzego, białka zbóż. Natomiast u dorosłych: orzechy, soja, cytrusy, seler, pomidor, przyprawy oraz owoce morza i ryby.

Zagrożenia związane ze stosowaniem diet eliminacyjnych
Korzyści z diety eliminacyjnej

Korzyści z diety eliminacyjnej

Celem diety eliminacyjnej jest wykluczenie produktów wywołujących niepożądane reakcje ze strony układu pokarmowego i immunologicznego. Może ona zastąpić badania diagnostyczne wykrywające alergie pokarmowe – testy skórne lub testy z krwi, polegające na oznaczeniu przeciwciał IgE.

Wyciszenie reakcji immunologicznych poprawia komfort życia oraz funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Kolejną zaletą diety eliminacyjnej jest możliwość podjęcia leczenia lub całkowite usunięcie składnika z diety, wiedząc już co powoduje taką, a nie inną reakcję.

Czy to jest bezpieczne?

Każda dieta powinna być prowadzona pod kontrolą dietetyka lub lekarza. Długotrwałe odstawienie jakichś produktów i nieumiejętne ich zastępowanie wiąże się z ryzykiem powstania deficytów, które jeśli nie zostaną zastąpione alternatywami, będą się tylko pogłębiać.

Produkt do eliminacji – produkt do wprowadzenia

Nigdy nie można dopuścić do sytuacji, w której usuwany jakiś produkt z diety, nie zastępując go alternatywą. Takim zamiennikiem dla pokarmów mlecznych w zakresie dostarczania odpowiedniej ilości wapnia mogą być: sardynki, nasiona soi, migdały, pietruszka, orzechy laskowe, szpinak, szczaw, chleb żytni itp.

Wiedząc, że dostarczenie niektórych składników odżywczych może być utrudnione, warto zastanowić się nad uzupełnianiem ich suplementami diety. Przyswojenie 1200 mg wapnia w ciągu dnia może być trudne nawet przy zachowaniu normalnej diety, a co dopiero po wyeliminowaniu mleka i nabiału, będących podstawowym źródłem wapnia.

Produkt do eliminacji – produkt do wprowadzenia

Źródła:

http://www.czytelniamedyczna.pl/2287,diety-eliminacyjne-w-leczeniu-alergii-pokarmowej-u-niemowlat.html

https://pediatria.mp.pl/karmienie-piersia/91616,czy-stosowac-diete-eliminacyjna